onsdag 12 maj 2010

Uppgift 3

När jag höll på att ta körkort gick jag på en teorikurs. Vi började prata om killars och tjejers hjärnor. Läraren berättade att för några år sedan började man diskutera ifall killar verkligen skulle få ta körkort vid arton år ålder, då deras hjärnor inte har växt klart för ens vad 23 år. Detta förklarar också att de flesta olyckor med bilar drabbar unga killar mellan 18 och 25 år. Idén genomfördes aldrig eftersom det var diskriminerande för killar.

Då kommer det som jag tycker är lite lustigt. På 1800-talet blev inte kvinnor myndiga. Lite senare blev de myndiga många år efter männen. Är inte det diskriminerande för kvinnor!? Eftersom det har kommit fram studier på att kvinnans hjärna utvecklas snabbare än män borde det då inte ha varit kvinnor som blev myndiga före männen? Nej för vårt samhälle var och är könsdominerat till männens fördel. (Varför?)

Enligt min mening tänker kvinnor längre fram i tiden medan männen mer tänker på vad som händer precis just nu. Jag tycker det är otroligt bra att vi ,sakta men säkert, börjar komma ur tiden då män dominerar. Som ja nämnde tänker män och kvinnor på olika sätt men de betyder inte att någon av parterna har fel, men de kompletterar varandra. (Varför?)
Jag tycker det var fel att kvinnor sågs som något utan värde men det är i alla fall bra att det har jämnats ut mellan killar och tjejer och att vi blir myndiga vid samma ålder.


Sandra Gärtner

1 kommentar:

  1. Jag håller med dig. Männen var nog inte tillräckligt smarta på den tiden för att förstå hur viktig del kvinnan hade, och det förstår nog vissa fortfarande inte. Det är kvinnan som gör mannen! :)

    Michelle

    SvaraRadera