söndag 16 maj 2010

Höstdagar - uppgift 1

Höstdagar
Skriven av Stella Kleve

Knut Knutssons dagbok hittades på en auktion i Wien, och det är dess innehåll som berättelsen Höstdagar handlar om.
Knut Knutsson från Östanmo var ett föräldralöst bondebarn som blev omhändertagen av prästen i den lokala församlingen.
Vid tio års ålder skickades han till en latinskola och när han kom tillbaka var han en fin herre som inte längre brydde sig om en gammal bondgård.
Knutsson blir olyckligt kär i Franciska som ska gifta sig med jägmästaren.
Historien kretsar kring Knutssons olyckliga kärlek och lidande till kvinnan i hans drömmar.



Redan efter några rader får man sitt första intryck om hur man såg kvinnan och mannens ställning och styrka. Man får läsa hur Knut Knutssons pappa blev brutalt ihjälsparkad av en häst fem månader innan Knut föddes, och hur hans mamma efter den dagen aldrig fick sitt förnuft tillbaka och dog då hon födde Knut. Jag får intrycket av att mannen är stark och kvinnan är svag, och så fortföljer det genom hela texten.

Franciska som Knut Knutsson förälskat sig i beskrivs som en liten skygg varelse med ett osäkert leende och stora oskyldiga ögon.
Nedan följer två exempel ur texten som jag tycker beskriver hur kvinnan ses som svagare och oskyldigare än mannen:
"...bara jag tänker på dessa blåvioletta ögon, skygga och bedrövade till döds som hos en skjuten råkilling, på detta mjuka gulliga silverhår, som liknar fjunet av en ängstistel, på denna smidiga, vita kropp..."
"Nå mitt lamm! Tycker du om den baggen, så skall du allt få gå fri för mig. Men kom ihåg, att jag är en varg, och möter jag dig, så sparar jag dig icke. Ty jag hungrar efter dig, förstår du, efter ditt vita kött och ditt röda blod, efter din svala, slingrande famntag och fuktiga skälvande kyssar."


När det är något förfärligt som har hänt beskrivs mannens känslor som brinnande, hårda och starka, medan han förklarar att Franciska måste ha känt oro, bedrövelse och matthet. Vilket jag ser som ännu ett tecken på att kvinnan är den svagare i samhället.
Knutsson beskriver hur Franciska måste vara rädd för honom efter alla stygga historier som hon måste ha hört om honom "Herregud, din lilla stackare!- de har allt berättat dig några bra stygga historier om mig. Inte sant?", ännu en gång kvinnan rädd och svag, mannen stor och stark.

Berättelsen är skriven så att det får låta som om det är mannen som bestämmer vem kvinnan ska älska. Knutsson funderar en gång på att ingå en bytes handel då han ska byta till sig Franciskan, men han ångrar sig då han bestämmer sig för att han kan få henne utan byteshandel.
Knut skriver flera gånger hur han lätt kan övervinna henne och att anledningen till att hon inte agerat är för att hon är kvinna och därmed rädd för en stor stark man.

Genom berättelsen berättar Knutsson om hur han pratar med Franciskan, hur han gör sitt bästa för att framstå som en bra man i hennes ögon. En gång nämner han att hon är tystlåten och en ända gång nämns det att hon pratar. Liksom kvinnoidealet på den tiden verkar han njuta av hennes tystnad, så att han får prata mer om sig själv.

Jag skulle sammanfatta textens kvinnosyn med att kvinnan är svag, tystlåten, oskyldig, inte får bestämma över sig själv och är ett lätt byte för mannen, då kvinnan saknar både list och styrka.
Jag tycker att Höstdagar matchar väldigt bra överränns med det jag har läst om hur kvinnosynen var under realismen.
Skillnaden från detta årtal till dagens samhälle är drastiskt, men fortfarande inte perfekt.

Victoria Claesson

1 kommentar:

  1. Det var bra att den första meningen förklarade vad berättelsen handlade om, och att första stycket var en kort sammanfattning. Bra med många förklarande exempel.

    Michelle

    SvaraRadera