måndag 24 maj 2010

Upggift 3 - Victoria

I ett samhälle röstar vi i ett val för att få samhället så som folket vill ha det. Vilka är folket? Är det bara mannen?
Ända fram till 1919 hade inga kvinnor rätt att rösta i Sverige. Jag ser ingen anledning till att kvinnor inte ska ha rätt att rösta. Könet säger inte om en människa har bra eller dåliga idéer om hur ett samhälle ska styras, det skiljer från person till person.
Jag tror att kvinnan inte haft rösträtt för en simpel anledning, mannen har varit rädd. Nu försöker jag inte dra alla över ett sträck, men jag tror att de som kom på denna lag hade en rädsla för att kvinnor skulle ta makt och då förstöra det manliga maktväldet.

Kvinnor har lika stor rätt att bestämma i ett samhälle som en man har. Den största, enligt mig, anledning till att de inte alltid har fått göra det ligger i männens rädsla för kvinnans intelligens.

Victoria Claesson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar