måndag 17 maj 2010

En kvinnas tanke under 1800-talet

Jag förbannar alla män och det patriarkala samhället som står mig upp i halsen. Finns det något förbud mot att frun inte får aga mannen i äktenskapet? Det är helt sjukt enligt mig att man ska behöva göra en lag som förbjuder män att aga sina fruar! För att inte tala om rätten till mina barn, att jag ska ha förmyndare till jag blir myndig även om jag är gift, vilket gör att jag inte kan bli målsman till mina barn förrän en lag som inte kommer förrän 1950 träder i kraft. Brännvinet var en del av vardagen för männen på 1800-talet, han kom hem påverkad som ofta och förgrep sig på sin fru, men är det våldtäkt? hon har trots allt inte rätten att säga nej. Det är människor vi talar om, man har rätten över sin egen kropp! 1965 var ju nästan som igår. Det var då, 1965 som lagen "förbud mot våldtäkt inom äktenskap" trädde i kraft. Håller ni inte med mej? Det är helt sanslöst att en sån lag över huvudtaget ska behövas.

Anna

1 kommentar:

  1. Du har starka åsikter som jag absolut håller med om. Varför såg man ner på kvinnor som vi idag ser ner på skadedjur? Idag känns det helt otroligt att detta har förekommit men de händer fortfarande i andra kulturer. När ska de kvinnorna få lagar som gynnar dem?



    Sandra Gärtner

    SvaraRadera