måndag 17 maj 2010

Uppgift 3:
Under 1800-talet var Sverige mansdominerat och kvinnorna fick tillgång till rösträtt långt efter männen. Jag tycker det är ganska konstigt eftersom man har kommit fram till att kvinnors utveckling ligger före männen.
I dag har mannen fortfarande en större roll i samhället än kvinnan, men vi är påväg mot bättre tider där det är mer jämställt mellan kvinnor och män.

Jag kan inte låta bli att tänka vad mannen gör så mycket bättre än kvinnan? Varför fick mannen rösträtt före kvinnan? Jag tror att en stor anledning var att männen jobbade och försörjde familjen och därför gjorde dom till "den högre" personen. Att det var mannen som bestämde i en familj. Idag är det, tycker jag, mycket mer jämställt på den punkten. I vissa familjer tror jag till och med att det är kvinnan som bestämmer mer än mannen.

Idag har vi större kunskap om kvinnan och mannen och det gör att vi har ett mer jämställt samhälle. På 1800-talet såg man det i stort sett bara som att mannen var större och starkare än kvinnan och det gjorde att det var mannen som var "den högre" personen och som skulle bestämma.



Madelene

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar