fredag 7 maj 2010

Aurore Bung

Sammanfattning:

Efter att Hans Kagge bad Aurore att bese hans slott blev hon tveksam. Han ville att hon skulle komma ensam! Men vad skulle folk tycka? Det går kanske an i Amerika men inte här. Så Aurore bad honom vänta tills hösten på hennes svar.

Hon begav sig istället till landet med friherrinnan och fann sig vara helt ensam. Hon var lika mycket slav till sällskapslivet som någon annan. Hon var tom inombords, Hon ville ha mer. Ut och upptäcka världen. Fylla sitt tomrum. Efter en tid på landet kom Baron Gripenfeldt. Han hade "rasat ut". Han kom för att gifta sig så att Aurore kunde betala hans skulder. Vilken förolämpning!

-En man i hans ställning friar till mig, Hah. Behöver jag taga en man vars skulder jag behöver betala när jag kan få vem jag vill!?

Aurore vill se världen. Så hon bad en fiskare visa henne Måskvarn. En ö med en fyr på. Där på ön träffade hon fyrvaktarn. Det blev storm och Aurore blev fast. Han var så vacker. Hon blev fast i fyra dagar. Efteråt började hon må illa. Vad skulle folk säga? Ingen vill ha henne nu. Friherrinnan sa att detta är skandal och att Aueror måste gifta mig snabbt så detta inte drar till sig uppmärksamhet. Hon kan inte längre välja vem hon vill.

-Jag måste bort. Jag ska föda mitt barn och ge det till fyrvaktaren så att ingen märker något.

-Jag är inte det jag var, jag kan inte välja vem jag vill. Männen väljer mig. Allt detta efter dagarna på fyren. Ingen skönhet. Jag har dragit skam för familjen. Baron Gripenfeldt kommer snart. Då äro vi förlovade.

Egna tankar:

Kvinnor ska vara vackra, som en accessoar. De ska inte ha mycket att säga till om. Aurore var inte sådan och därför blev många män intresserade av henne, hon var spännande. Hon kunde som sagt få vem hon ville men efter att hon blev gravid rasade hennes ställning. Hon blev som en utstött eftersom hon blev gravid utanför äktenskapet. Det blev en skam för familjen och hon förlorade sin status. Hon blev ingenting och var tvungen att gifta sig med en man som hon inte älskade. Hennes åsikt var inte viktig.

Så är det inte längre vilket jag tycker är bra. Om du vill behålla ditt barn så gör du det, kvinnor har mer att säga till om i dagens samhälle. Vi är inte längre accessoarer.

Sandra Gärtner

2 kommentarer:

  1. Jag tycker det var bra skrivet. Du lever dig in i rollen och man förstår vad du vill ha sagt. Även om jag inte har läst din novell så förstår man vad den handlar om.

    Madelene

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det vara bra skrivet, du fick fram en bra text och man förstår vad man du menar.

    Jennifer

    SvaraRadera