torsdag 20 maj 2010

Kvinnans rätt att rösta

Att det bara är 100 år sen kvinnan fick rätt till att rösta är helt obegripligt för mig. Jag förstår inte varför de inte skulle få rätt till att göra det. Var männen några slags kontrollsfreak eller? Att både män och kvinnor ska få rösta är en självklarhet eftersom de båda könen är människor. Jag har inte en susning om det men hur har Sverige utvecklas sen kvinnorna fick vara med och betämma? Min gissning är att vi har utvecklats i alla fall till ett bättre Sverige. På den tiden skulle det vara männen som bestämmde. I hemmet kanske det var de ända stället kvinnan kunde få vara med och bestämma i. Men man ska väl inte dra alla över samma kam det fanns säkert de män som älskade sin kvinnor och lät de vara med och ha en åsikt. Vad fick Sverige att ändra sig om att kvinnan skulle få vara med och rösta? Om kvinnorna inte hade fått sin röst rätt så tror jag inte att vårt samhälle skulle se ut som de gör idag. Vi kanske inte hade vart ett såpass modernt land. Vi kanske inte hade fått vara med i EU?

Emma Jonsson

1 kommentar:

  1. Mycket klokt! Jag håller med om att samhället antagligen inte hade utvecklats till vad det är idag utan kvinnor...

    SvaraRadera